About

(EN)
I practice graphic design in a pragmatic and accessible way, I like when the meaning that I propose is effective and easy to get for the great majority. My wish -or my fight- is to make the practice of graphic design more understandable to everyone.
You want to do a project with me or you just want to say « hi » ? Send me a message !

To me, graphic design is signs that make sense, those signs guide our perception, tell stories through shapes and colors. Graphic design is part of everyday life, it participates in the apprehension of a message; when it’s done well, it is effective and easy to understand and assimilate. Sometimes we find it aesthetic, it captivates us and seduces us even before delivering its message.
I am very attached to the print graphic design, because of the finished object you have at the end of the work, a graphic object that you can manipulate, analyze closely or collect too. This attachment is linked with the sensitivity I feel towards various printing and finishing techniques. I also have an attraction for color, its different meanings that it can convey and its infinite combinations with others…

(FR)
Je pratique le design graphique de manière pragmatique et accessible, j’aime à savoir que le sens recherché est efficace et assimilable par le plus grand nombre. J’ai comme lubie, celle de rendre la pratique du design graphique compréhensible de tous.
Une envie de projet ensemble ou simplement envie de me faire un coucou ? Envoie-moi message ­!

Pour moi le design graphique c’est des signes qui font sens, c’est orienter la perception, donner à voir et raconter des histoires par les formes et les couleurs. Le design graphique fait partie de la vie quotidienne, il participe à l’appréhension d’un message ; bien fait, c’est-à-dire efficace, il est déchiffrable et assimilable facilement. Parfois il est esthétique à nos yeux, il nous captive et nous séduit avant même de livrer son message.
Je suis très attachée à l’imprimé pour la véracité de l’objet fini : un objet graphique que l’on peut manipuler, analyser de près voire même collectionner. Cela n’est pas sans lien avec la sensibilité que j’éprouve envers les diverses techniques d’impressions et de finition. J’ai aussi un attrait pour la couleur, ses différents sens qu’elle peut véhiculer, ses combinaisons infinies avec d’autres…

Formation
• 2017 — 2019
DSAA DG – Diplôme Supérieur d’Art Appliqué mention Design Graphique
LAAB › Rennes

• 2015 — 2017
BTS DG – Brevet de Technicien Supérieur en Design Graphique option média imprimé
Lycée La Martinière Diderot › Lyon 1

• 2012 — 2015
BAC STD2A – Sciences et Techniques du Design et des Arts Appliqués – Mention Bien
Lycée La Martinière Diderot › Lyon 1

Expériences
• 2018 — 2 mois
Any Studio, Schudomastraße 45, 12055 Berlin
Stagiaire graphiste création dans un studio de graphistes.

• 2018 — 2 semaines
Atelier Bulk, 12 Allée des Pins, Eysines (33)
Stage de découverte d’une imprimerie spécialisée en dorure à chaud, letterpress et autres techniques de finitions imprimées et façonnage.

• 2016 — 6 semaines
Studio Phare, Rue Vauban, Lyon 6 (69)
Stagiaire graphiste création et exécution dans une agence de conseil en communication et de design graphique.

• 2015 — 1 semaine
Agb Print, ZI Cenord Bourg en bresse (01)
Stage d’observation de la technique d’impression offset.

Workshop
Indesign Florian Chevillard
conception d’un objet éditorial
– avril 2018

WordPress › David Douard
formation au code HTML et CSS
– janvier 2018

Risographie Super Terrain
conception d’une édition collective imprimée en risographie
– décembre 2017

Processing › Fabrice Sabatier (.CORP)
formation au logiciel Processing et au code JS
– novembre 2017

• Glyphs › Tristan Étienne (Jack Usine)
formation au logiciel Glyphs et conception d’une typographie
– octobre 2017

• Gravure › Atelier Müesli
affiches réalisée en gravure sur bois et imprimées sous presse
– mars 2017

Letterpress Didier Mazellier (Boncaillou) 
conception d’affiches expérimentales avec des caractères en bois
– février 2016

Exposition
• mars 2018
Grands Mots Grands Moyens, Musée de l’imprimerie, Nantes (44)

• avril 2014
Création et exposition d’affiches avec Bruno Thery pour le Festival à Vaulx Jazz, Lyon (69)

Formation
• 2017—2019
DSAA / four-year higher degree in graphic design
LAAB › Rennes (FR)

• 2015—2017
BTS / two-year higher degree in graphic design, specialized printing
Lycée La Martinière Diderot › Lyon 1 (FR)

• 2012—2015
BAC / High school diploma in applied arts with good honours
Lycée La Martinière Diderot › Lyon 1 (FR)

Experiences
• 2018 — 2 months
Any Studio, Schudomastraße 45, Berlin (DE)
Intern as a creative graphic designer in a studio of graphic designers.

• 2018 — 2 weeks
Atelier Bulk, 12 Allée des Pins, Eysines (FR)
Internship where I discovered and learned about printing techniques like letterpress printing, hot gilding and a lot of other finishing printing work.

• 2016 — 6 weeks
Studio Phare, Rue Vauban, Lyon 6 (FR)
Intern as a creative and executive graphic designer in a graphic design agency and communication consulting.

• 2015 — 1 week
Agb Print, ZI Cenord Bourg en bresse (FR)
Internship where I learned the technique of offset printing.

Workshop
• IndesignFlorian Chevillard
editorial object design
– april 2018

• WordPress › David Douard
learning HTML and CSS code
– january 2018

• Risographie › Super Terrain
collective edition printed with a risograph
– december 2017

• Processing › Fabrice Sabatier (.CORP)
Processing software training and learning JS code
– november 2017

• GlyphsTristan Étienne (Jack Usine)
Glyphs software training and type design
– october 2017

EngravingAtelier Müesli
posters made in woodcut and printed in press
– march 2017

• Letterpress › Didier Mazellier (Boncaillou)
experimental posters made with wooden characters and printed in press
– february 2016

Exhibition
• march 2018
Grands Mots Grands Moyens, Musée de l’imprimerie, Nantes (FR)

• avril 2014
Poster’s creation and exhibition with Bruno Thery at Festival à Vaulx Jazz, Lyon (FR)

+33 (0)6 02 33 57 21

oriane.charvieux@gmail.com